Projekt- és Csapatvezetés Érthető Nyelven

Renitens Konzulens

Renitens Konzulens

Kiből lesz a Projektmágus?

A Projektmenedzserek tulajdonságairól "röviden"

2019. augusztus 05. - Renitens Konzulens

Rengeteg megközelítés van, a hivatalos meghatározása az alábbi fotón, de a gyakorlatban nehezebb ezt összerakni. Mert amíg a Projektmenedzser (ezután PM) megbízást kap egy projekt szállítására, azt úgy kell elképzelni, hogy kapsz egy autót, kormány nincs benne, a motor is hiányzik, ellenben van benne pedál és egy majdnem használhatatlan botkormány, aztán bedobnak egy Forma 1-es versenybe ÉS el is várják, hogy sikeresen teljesítsd az összes időmérőt meg a versenyt is.

highfield_rovidek_1.png

 

A csapatod szerint egy nagyképű senkiházi vagy, akinek az a dolga, hogy őket korbácsold és minden nap kérdezgesd őket, hogy hol tartanak a munkával, ma mit dolgoznak és holnap mit fognak és mikor lesz kész és különben is, miért nincs már kész???

Anyádék csak azt látják, hogy 14 - 16 órákat dolgozol, társasági életed valószínűleg zéró, de ha találkozol a haverokkal vagy családdal, akkoris a laptopot vagy legjobb esetben a szmartfónod naptárát vagy emailkezelőjét bambulod.

Szerinted meg egy szupersztár vagy, aki mindenki seggét végigcsókolja, hogy béke legyen, de ha kell, akkor a falon is átmegy nevetve, főleg ha az embereit vagy a projektjét veszély fenyegeti. Aztán csendben sírsz néha, mert valószínűleg közel állsz a kiégéshez, magányos vagy és az önbecsülésed is zéró, mindamellett, hogy tényleg sikeres vagy a munkádban. Egy amerikai felmérés szerint a projektmenedzserek több mint 12%-a valamilyen drogot használ, hogy képes legyen feldolgozni a folyamatos stresszt, kialvatlanságot, a minden oldalról rájuk nehezedő nyomást és magas elvárások teljesítését. Ez volt a harmadik legtöbb droghasználóval rendelkező szakma, az összességében felmértek közül. Nem ritka a teljes kiégés, a burnout pedig rettenetes dolog, ugyanakkor sokan öngyilkosok is lesznek. (Na, sikerült már elvennem a kedvetek a PM élettől?)

Nos, akkor hol az igazság?

gordon_ramsay_magyar_mem.png

Megsúgom, hogy titkos kikapcsolódásom Gordon Ramsay "Hell`s Kitchen" műsora az ilyen és ehhez hasonló beszólások miatt. Arról viszont szentül meg vagyok győződve, hogy a valós életben Ramsay nem így vezeti a vendéglőit és bizonyos, hogy nem így bánik az alkalmazottaival, mint a műsorban. Egy chef - és PM - sem lenne képes a legnagyobb elismerést elérni, anélkül, hogy a maximális tisztelettel viszonyuljon az emberei iránt. 

Ugyanakkor a valós életben biztosan használ a vezetői technikák közül egy párat, amit a műsorban is : azonnal visszajelzést ad az emberek munkájáról, szenvedélyesen üldözi a középszerűség minden aspektusát, visszafogott, stratégikus kezelésmód, amikor valamelyik alkalmazottnál felrobban a puliszka és elszabadul a gyeplő. Sosem tart vissza olyan életfontosságú információt, amire a csapatának szüksége van ahhoz, hogy jobbak legyenek és az egész csapatot egyformán kezeli, mindenkit buzdít a sikerre és a jobb teljesítményre, a kisebb - nagyobb győzelmeket meg csapatélményként állítja be. Ezek mind olyan vezetői tulajdonságok, amitől a csapatok jobban teljesítenek.

Szóval Sir Gordon Ramsay jó PM lenne? Bizonyára megvannak az adottságai, azonban ugyanakkor egy abuzív főnökfigura is, akit legtöbbször a Pokolra kívánnak az alkalmazottak. Tudom, tudom, most azt mondod, hogy akkor világos, Ramsay egy kiváló PM, de nem :egészen.

A témában megjelent cikkek tömkelege szerint a következő dolgok (is) jellemzőek kell legyenek a PM-re ::

  • Kliensközpontúság : a lehető legtöbb időt szánd arra, hogy megértsd mit szeretne a megbízód és folyamatosan hajtsd a csapatod, hogy azt szállítsa, amire megbízást kaptatok
  • Tekintély : ne csak a titulusodtól várd el, hogy az embereid tiszteljenek
  • Szervezőkészség : Nem elég ha az összképet átlátja a PM, hanem azt gyakorlatba is kell ültetni és részletes tervet kell kidolgoznia a megvalósításra
  • Erős kommunikációs készség : Nem elég látni, hogy merre kell menni egy projektnek, a PM hatékonyan kell kommunikálja az irányt a csapatnak és tudnia kell mit és hogyan kommunikáljon "felfelé"
  • Előrelátás : Ami a mi esetünkben jó kockázatfelismerést jelent, a jó PM látja, hogy hol történhetnek problémák és előre tervet dolgoz ki az akadályok legyőzésére vagy azok megelőzésére
  • Szerénység : Talán ez a legnehezebb egy PM-nek, de mindig szerénynek kell lennie és visszafogottan kielemezni az elért sikereket/eredményeket
  • Pragmatizmus : Erre vagyunk (ti. MI PM-ek) a lebüszkébbek, hogy képesek vagyunk végtelen pragmatizmussal megközelíteni a dolgokat, azt használni ami rendelkezésünkre áll a cél érdekében és a képesség, hogy folyamatosan tudunk prioritizálni
  • EMPÁTIA : Az utóbbi években nagyobb hangsúly fektetődik az empátia hányadosra, mint az intelligencia hányadosra. A PM-ek semmit sem érnek az alattuk dolgozó csapatok nélkül, ezért aki képtelen az embereivel empatizálni, megérteni a problémáikat és hatékony megoldásokat találni rá, az bizony nem sok sikert fog elérni a szakmában.

                                            

A bejegyzés trackback címe:

https://highfieldconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr8814995428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása