Projekt- és Csapatvezetés Érthető Nyelven

Renitens Konzulens

Renitens Konzulens

Miért fontos a feedback a projektmenedzsmentben? (is)

2020. június 24. - Renitens Konzulens

A feedback (vagy visszajelzés) szerintem az alap dolgok közé tartozik, amikor egy projektmenedzser eszköztáráról van szó. Nagyon fontos visszajelzést adni, de kapni is. Ezt már az iteratív fejlesztési folyamatok népszerűsödése előtt tudtuk, hogy a munkáról folyamatosan visszajelzést kell adni, mert jó munkairányítási eszköz. Elsődleges és legfőbb célja, hogy őszinte és lehetőleg konstruktív reakcióval szolgáljunk valakinek az elvégzett munkájáról (legtöbbször minőségelvi szempontokat szem előtt tartva). Mi kell ehhez? Előszöris egy nagy adag diplomácia, empátia és emberismeret. Ezek nélkül legtöbbször csak feszültséget szül a visszajelzési folyamat és azt ugyebár mindenképp el akarjuk kerülni. 

Minden visszajelzést egyénenként kell elbírálni és mérlegelni - persze lehet ezt csapatmunkára is alkalmazni, de az nem annyira produktív - ehhez pedig ismernünk kell az embereinket. Máskülönben hogyan tudunk olyan feedbacket adni, ami jelentőségteljes is? Nem mehetek oda XY emberemhez odadobva egy nagy közhelyet, mert legfeljebb vállveregetésnek veszik és azzal másnapra már el is van feledve. De jó projektmenedzserként és jó vezetőként azt akarjuk, hogy az embereink hasznára váljon a visszajelzésünk, megértsék hogy amit akarunk tőlük az nem csupán a puszta dícséret vagy dorgálás, hanem szeretnénk, hogy tanuljanak belőle. Ehhez kell támpontokat beépíteni az egész folyamatba és olyan formában felszolgálni azt, hogy iránymutató is legyen. 

De mint projektmenedzsereknek, nekünk is folyamatos szükségünk van a visszajelzésre, hiszen nekünk is fejlődnünk kell, mi is emberből vagyunk (habár ezt sokan kétlik, insert random PM vicc) és mi is rengeteg hibát tudunk ejteni. Azonban a legtöbb feedback nekünk nem lesz ilyen szépen beadagolva, mert akitől kapjuk, azok nincsenek az ilyesmire kiképezve és ha szerencsések vagyunk, a nettó nyers valóságot (valójában az egyén szubjektív percepcióját) kapjuk az arcunkba, ami nagyon sokszor kellemetlenül érinthet. Igen ám, de ilyenkor van az, hogy gyakorolni kell a hírös-neves önkontrollt, tudomásul kell venni a kapott feedbacket és magunkban kivizsgálni annak a valóságtartalmát, figyelembe véve a felhozott érveket/tényeket. Ezért fontos pl, hogyha egy projekten folyamatosan mérjük az emberek elégedettségét vagy elégedetlenségét, rövidebb v hosszabb (inkább rövidebb) anonimizált kérdőívekkel (is).

Személyes tapasztalatom a témában, hogy nemrég búcsút intettem a cégnek (svájci gyógyszeripari óriás), ahol 5 évig voltam különböző poziciókban, mint projekt és program menedzser, Scrum Master vagy Product Owner. Az utóbbi 3 évben direkt beosztottaim is voltak, akikkel napi szinten dolgoztam, úgy, hogy ők a világ másik oldalán üldögélnek. Mielőtt elmentem, összeraktam egy 9 kérdéses feedback kérdőívet és most azoknak az eredményeit szeretném bemutatni, érdekességként. Amikor feedbacket szeretnénk, akkor az első nehéz döntés, hogy végülis mire szeretnénk visszajelzést kapni, ehhez tudnunk kell, hogy miben vagyunk esetleg gyengébbek vagy hogy mi az, amin dolgoztunk, hogy jobbak legyünk. Az én kérdőívemmel azt szerettem volna megtudni, hogy milyen vezetőnek látnak az embereim, nagyon sokat dolgoztam azon az utóbbi években, hogy váltsak a száraz, direktív és autoritatív vezetési stílusomról az emberközeli, elérhető és empatikus stílusra. Ennek alapján próbáltam belőni a kérdéseket, íme a válaszok közül egy pár :

1. Első körben azt akartam megtudni, hogy mi a véleményük rólam, mint projektmenedzser/scrum master és mint vezető. Goes hand in hand, viszont eltérő az eredmény, viszont nem rossz :)

img_0189.jpg

img_0196.jpg

2. Másodjára azt akartam tudni, hogy milyennek látnak, ehhez szolgáltattam egy szófelhőt, tele negatív és pozitív szavakkal, nem akartam túl hosszúra engedni a dolgot. Easter egg : valaki bedobta, hogy LUSTA vagyok! (munkán kívül, az tuti :D)

img_0192.jpg

3. Ugyanakkor arra is kíváncsi voltam, hogy mi az első dolog, ami eszükbe jut, ha rám gondolnak. (Igen, ha valaki késett meetingről, akkor énekelnie kellett mindenki előtt, szegény Priyának ez egy életre megmaradt) :

img_0191.jpg

4. Arra is rákérdeztem, hogy szerintük mi az, amin még dolgoznom kell, mi az amitől jobb leszek? Valaki azt is írta, hogy dobjam el a cigit és menjek gyakrabban sétálni. Ez is benne van a pakliban, az vagy, akinek látni engeded magad :)img_0194.jpg

5.  Valami, ami mindig rám fogja emlékeztetni őket? Itt a legkedvesebb számomra az utolsó komment : The way he makes work fun. Ez azt jelenti, hogy sikerült elérni azt, hogy ne csak a száraz munkát lássák, hanem azt élvezzék is :img_0195.jpg

Summa summarum : a feedbacket adni és kapni is jó és szükséges, nemsokára fogok készíteni egy rövid videót is youtubera a témáról.

Kellemes mindent mindenkinek :)

A bejegyzés trackback címe:

https://highfieldconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr9115912564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása